دسته‌بندی نشده

بهترین جنس مناسب برای لباس‌های ورزشی

ورزش کردن یکی از فعالیت‌هایی است که برای سلامت جسمانی ضروری است. ورزش باعث می‌شود بتوانیم سلامت جسمانی‌مان را حفظ کنیم و در طول روز سرحال و پرانرژی باشیم. همان طور که می‌دانید، نمی‌توان برای ورزش کردن از لباس‌های روزمره استفاده کرد و باید هنگام ورزش کردن یک لباس ورزشی مناسب بپوشیم.

بسیاری از افراد بر این باورند که انتخاب لباس برای مهمانی و مجالس مختلف یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا است. اما باید بگوییم، انتخاب لباس ورزشی از آن نیز سخت‌تر است. چرا که فرد باید در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی احساس راحتی کند. عوامل مختلفی در انتخاب انواع لباس‌های ورزشی دخیل است که جنس پارچه یکی از مهم‌ترین عوامل محسوب می‌شود.

در واقع، هنگام انجام حرکات بدنی حین ورزش کردن، فرد باید احساس راحتی کند تا بتواند روی حرکات ورزشی تمرکز داشته باشد. به همین دلیل، استفاده از لباس‌های ورزشی با جنس پارچه‌ی مناسب و باکیفیت بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به بررسی جنس پارچه‌ی مناسب برای لباس‌های ورزشی می‌پردازیم تا هنگام خرید بتوانید لباس‌های ورزشی باکیفیت انتخاب و خریداری کنید.

ویژگی‌های جنس پارچه‌ی مناسب برای لباس‌های ورزشی

همان طور که می‌دانید، ورزش کردن با افزایش تعریق همراه است. چرا که هنگام ورزش کردن با انجام حرکات ورزشی مختلف، سوخت و ساز و به دنبال آن دمای بدن افزایش می‌یابد. در هنگام ورزش کردن، باید لباس‌هایی بپوشیم که باعث افزایش بهبود عملکردمان شود.

در واقع، جنس پارچه‌ی لباس‌های ورزشی بسیار حائز اهمیت است. چرا که لباس‌هایی که پارچه‌ی آن‌ها عرق حاصل از فعالیت بدنی را جذب کرده و باعث تبخیر زود هنگام آن شوند، می‌توانند تعادل دمایی بدن را حفظ کرده و در نتیجه باعث بهبود عملکرد و افزایش نشاط فرد شوند.

به همین دلیل است که لباس ورزشی مناسب می‌تواند روی کیفیت ورزش تأثیر گذاشته و باعث نشاط و شادابی فرد شود‌. عرق سوز شدن و ابتلا به انواع بیماری‌های قارچی عوارضی است که لباس ورزشی نامناسب می‌تواند به بار آورد. بنابراین، استفاده از لباس ورزشی مناسب بسیار حائز اهمیت است. چرا که لباس ورزشی مناسب و باکیفیت از بروز چنین عوارضی جلوگیری می‌کند‌.

در واقع، لباس‌های ورزشی با استفاده از پارچه‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام از این پارچه‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و مناسب فعالیت‌های ورزشی مختلف می‌باشند. در ادامه به بررسی پارچه‌های مخصوص دوخت لباس‌های ورزشی و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم تا بتوانید اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید.

پارچه‌ی لباس ورزشی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

پارچه‌ی لباس ورزشی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب یک لباس ورزشی مناسب است. در واقع، پارچه‌ی لباس ورزشی باید به گونه‌ای باشد که ورزشکار هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی احساس راحتی کرده و دچار عوارض احتمالی نشود. با توجه به این که هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی، تحرکات بدن چند برابر افزایش یافته و در نتیجه، میزان سوخت و ساز نیز افزایش می‌یابد، تعریق چند برابر خواهد شد.

به همین دلیل، جنس پارچه‌ی لباس ورزشی باید به گونه‌ای باشد که بتواند این عرق را جذب کرده و بتواند به سرعت تبخیر کند‌. در این صورت است که بدن و همچنین لباس خشک خواهد ماند. پارچه‌ی لباس ورزشی باید دارای ویژگی‌هایی باشد که به آن‌ها می‌پردازیم.

لباس ورزشی مناسب باید به مدت طولانی خشک و خنک بماند. در این صورت است که دمای بدن پایین خواهد بود. علاوه بر آن، لباس ورزشی باید به گونه‌ای باشد که هنگام تعریق بتواند به طور کامل عرق را جذب کرده و بدن را خشک نگه دارد. پارچه‌ی لباس ورزشی باید به گونه‌ای باشد که بتواند هوا را منتقل کند تا هوای گرم بدن، به بیرون انتقال یافته و دمای بدن کاهش یابد.

یک لباس ورزشی مناسب باید باکیفیت باشد تا بتواند مدت زمانی طولانی دوام بیاورد و به مرور زمان دچار آسیب نشود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پارچه‌ی لباس ورزشی حالت کشسانی آن است. در واقع، پارچه‌ی لباس ورزشی باید به گونه‌ای باشد که ورزشکار هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی احساس راحتی کند و در حین انجام حرکات مختلف، حالت کشسانی لباس ورزشی اجازه‌ی این کار را به ورزشکار بدهد‌.

پارچه‌های مناسب برای لباس‌های ورزشی

برای تولید انواع لباس‌های ورزشی از پارچه‌های مختلف استفاده می‌شود که هر کدام از این پارچه‌ها، ویژگی‌ها و کارایی‌های منحصر به فردی دارند. پارچه‌هایی که برای تولید انواع لباس‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل پارچه‌ی اسپندکس، اسپان ورزشی، ملانژ، فلامنت ورزشی و میکروفیبر می‌باشند که توضیحات مختصری در مورد هر کدام از آنها در اختیار شما مخاطبان گرامی قرار خواهیم داد.

پارچه‌ی اسپندکس که با نام‌های لاکرا یا الاستین نیز شناخته می‌شود، یکی از پارچه‌های مصنوعی می‌باشد. برای دوخت لباس‌های ورزشی مخصوص دوندگان از پارچه‌های اسپندکس استفاده می‌شود. پارچه‌های اسپندکس می‌توانند رطوبت و تعریق بدن را عبور دهند و به این صورت است که باعث خنک شدن بدن می‌شوند‌.

از بارزترین ویژگی‌های پارچه‌های اسپندکس حالت کشسانی آن است که باعث می‌شود ورزشکار در انجام حرکات ورزشی محدودیتی نداشته باشد و بتواند به راحتی تمام حرکات ورزشی را انجام دهد. لباس‌های ورزشی مخصوص یوگا، پیلاتس، ژیمناستیک، ایروبیک و… از پارچه‌های اسپندکس دوخته می‌شوند‌.

پارچه‌های اسپان ورزشی یکی دیگر از انواع پارچه‌های مخصوص لباس‌های ورزشی می‌باشد که از الیاف پروپیلن تهیه و تولید می‌شوند. این پارچه‌ها قیمت مناسبی دارند و به همین دلیل است که ترجیح بسیاری از تولید کنندگان انواع لباس‌های ورزشی می‌باشند. علاوه بر آن، پارچه‌های اسپان ورزشی تنوع زیادی داشته و از نظر بافت، ضخامت و رنگ متفاوت می‌باشند.

به همین دلیل، ورزشکاران در انتخاب لباس‌هایی از جنس پارچه‌ی اسپان از تنوع خوبی برخوردارند. به طور کلی، این نوع پارچه‌ها در دوخت انواع لباس‌های ورزشی یک‌رو شامل تاپ، تیشرت و …، دورو شامل انواع شلوار و لباس گرمکن و دورس شامل انواع گرمکن‌های ضخیم و پوشاک ورزشی گرم کرکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از انواع پارچه‌های مخصوص لباس‌های ورزشی، پارچه‌ی ملانژ است. در تولید این نوع پارچه‌ها از پلی استر و نخ پنبه استفاده شده است. ترکیب پلی استر و نخ پنبه در این نوع پارچه‌ها متفاوت است و بهترین ترکیب، ۶۰ درصد نخ پنبه و ۴۰ درصد پلی استر می‌باشد. پارچه‌های ملانژ نیز از نظر قیمت مقرون به صرفه می‌باشند و طبیعتا لباسی که با این پارچه‌ها تولید شده است نیز قیمت ارزانی خواهد داشت.

از عوامل موثر در قیمت این نوع پارچه‌ها، میزان ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی است. به طور کلی، پارچه‌های ملانژی که دارای الیاف طبیعی بیشتری باشند، از نظر کیفیت، جنس و لطافت در سطح قابل قبولی قرار داشته و طبیعتا قیمت بالایی نیز خواهند داشت. این در حالی است که الیاف مصنوعی باعث کاهش کیفیت، جنس، لطافت و … و در نتیجه کاهش قیمت محصول خواهد شد.

پارچه‌های ملانژ بیشتر برای دوخت انواع تیشرت، ست و شلوار ورزشی زنانه و مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. پارچه‌های فلامنت ورزشی یکی دیگر از انواع پارچه‌های مخصوص دوخت لباس‌های ورزشی می‌باشند که قیمت بسیار مناسبی داشته و در ساخت آن‌ها از الیاف مصنوعی استفاده شده است.

بر خلاف قیمت ارزان، این نوع پارچه‌ها دوام بالایی داشته و می‌توانید به مدت طولانی از آن استفاده کنید. از دیگر ویژگی‌های پارچه‌های فلامنت ورزشی، ظاهر براق و درخشان آن است که علاوه بر دوخت لباس‌های ورزشی در انواع لباس‌های مجلسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پارچه‌های میکروفیبر آخرین نوع پارچه‌های مخصوص دوخت لباس‌های ورزشی می‌باشند. همان طور که از نام این پارچه‌ها پیداست، در تهیه‌ی آن از فیبر استفاده شده است. به طور کلی، در تولید پارچه‌های میکروفیبر از نایلون و پلی استر استفاده می‌شود و همین ویژگی باعث می‌شود، قابلیت جذب رطوبت بالایی داشته باشند.

افرادی که هنگام انجام انواع فعالیت‌های ورزشی دچار تعریق بیش از حد می‌شوند، می‌توانند با استفاده از لباس‌های ورزشی دوخته شده از پارچه‌‌های میکروفیبر یک فعالیت نشاط بخش را تجربه کنند. چرا که این پارچه‌ها سرعت جذب بالایی داشته و علاوه بر آن، می‌توانند به سرعت عرق جذب شده را تبخیر کنند.

انتخاب پارچه‌ی مناسب برای لباس ورزشی

همان طور که در مطالب فوق ذکر کردیم، لباس‌هایی که جنس پارچه‌ی مرغوبی داشته باشند باعث می‌شوند یک فعالیت ورزشی بانشاطی را تجربه کنید‌. مناسب‌ترین پارچه برای انواع لباس ورزشی، پارچه‌های نخی یا پنبه‌ای هستند که دارای الیاف طبیعی بوده و قدرت جذب بالایی دارند.

در واقع، پارچه‌های نخی و پنبه‌ای از عرق سوز شدن و ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کنند. از معایب پارچه‌های نخی و پنبه‌ای می‌توان به عدم تبخیر عرق جذب شده اشاره کرد‌. در تولید لباس‌های ورزشی فوتبال، بسکتبال، والیبال، بدنسازی و … از پارچه‌های نخی و پنبه‌ای استفاده می‌شود.

پارچه‌های دارای الیاف مصنوعی نیز گزینه‌ی مناسبی در تولید انواع لباس‌های ورزشی می‌باشد. لباس‌های دارای الیاف مصنوعی باعث افزایش تعریق می‌شوند‌. هنگامی که تعریق افزایش یابد، میزان کالری سوزی بدن نیز افزایش خواهد یافت. بهترین گزیینه در انتخاب لباس‌های دارای الیاف مصنوعی، لباس‌هایی است که دارای آستر نخی باشند‌. چرا که آستر نخی از بروز آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

شما می‌توانید با انتخاب لباس ورزشی با کیفیت و مرغوب یک فعالیت ورزشی با بازدهی بالا را تجربه کرده و از لحظات خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *